طراحان سیستم ترمز از 3 طریق هشدار لازم برای تعویض لنت ترمز را برای مصرف کنندگان تعبیه کرده اند:

1- از طریق یک سیم هشدار دهنده که به محض رسیدن به حد مجاز برای تعویض لنت ترمز ، پیام مربوطه را بر روی صفحه نمایش پشت فرمان اتومبیل نشان می دهد.

2- از طریق سنسوری که از یک فلز نرم ساخته شده است و به محض رسیدن ضخامت لنت ترمز به حد مجاز، با برخورد به دیسک ترمز ایجاد صدا کرده و راننده را جهت لزوم تعویض لنت ترمز مطلع می کند. لازم به توضیح است که این فلز به دلیل نرمی زیاد به سطح دیسک آسیبی وارد نمی کند.

3- برخی تولید کنندگان، مواد اولیه خاصی را در 25 % انتهایی مواد مصرفی لنت ترمز بکار می برند. این مواد بگونه ای طراحی و تولید شده اند که صدای خفیفی را حین ترمزگیری در 25 % انتهائی عمر لنت ترمز ایجاد نموده و از این طریق راننده را از زمان تعویض لنت های ترمز مطلع می نمایند.

بنابراین صدای ایجاد شده از سیستم ترمز ممکن است نشان دهنده زمان تعویض لنت ترمز باشد. اما در صورتی که این احتمال با بررسی های بعدی منتفی گردد؛ باید علت ایجاد صدا در سیستم ترمز مشخص شود.

زمان تعویض لنت ترمز ماشین

علت اولیه صدای ترمز ایجاد ارتعاش است. در ترمزهای دیسکی ارتعاشات میتواند بین لنت ترمز و دیسک ، لنت ترمز و کالیپر یا کالیپر و اتصالات نصب شده بر آن به وجود بیاید. در سیستم ترمزهایی که از کاسه چرخ استفاده شده است، ارتعاشات می تواند بین کفشک و کاسه چرخ ایجاد شود. همچنین ارتعاش در یک قسمت می تواند باعث تحریک و ایجاد ارتعاش در قسمت های دیگر شود؛ به خصوص که قطعات پیوسته در حال  سبک تر شدن هستند و به این ترتیب ارتعاش آسان تر صورت می گیرد. 

نکته حائز اهمیت این است که این صدا لزوماً به مفهوم وجود عیب در لنت ترمز نیست و ممکن است نشانگر وجود نقصان یا آسیبی در سیستم ترمز شما باشد. توجه به نکات ذیل برای حذف صدای گوش خراش سیستم ترمز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است:

ابتدا بررسی نمائیم که لنت ترمزها در جای خود محکم باشند ؛ به طوری که با دست جابه جا نشوند و لق نخورند. قرارگیری نادرست لنت ها در کالیپر هنگام ترمزگیری موجب ایجاد صدا می شود.

تاب دیسک باعث سایش نامنظم دیسک و لنت ترمز، درگیری نامناسب دیسک با لنت ترمز و نیز ضعف در ترمزگیری می شود. ارتعاشِ به وجود آمده از درگیری نامناسب دیسک با لنت ترمز ، سبب ایجاد صدا خواهد شد.

توجه: زمانی که در جاده های پر فراز و نشیب و یا مسیرهای که به دلیل دفعات زیاد ترمزگیری دمای لنت ترمز و دیسک ها بشدت بالا رود؛ به هیچ عنوان آنها را یکباره سرد نکنید. مثلاً از شستن چرخ ها با آب اکیداً خودداری نمائید. در چنین حالتی ؛ لنت هایی که به یکباره سرد شده اند، تغییر ماهیت داده و اصطلاحاً حالت شیشه ای پیدا می کنند و همچنین ممکن است دیسک ها فرم طبیعی خود را به دلیل تغییر آنی دما از دست بدهند و تاب یا ترک بردارند.

خط دار و لبه دار بودن دیسک ها نیز که غالباً از مدت زمان بالای کارکرد و یا عدم تعویض به موقع آنها سرچشمه می گیرد، از جمله عوامل بسیار مهم در ایجاد صدای ناخوشایند در سیستم ترمز است.

سطح خشن و تابدار دیسک ترمز باید توسط یک تراشکار ماهر و باتوجه به حد مجاز ضخامت دیسک ترمز با تعیین سرعت و گام مناسب برای دستگاه تراش، مجدداً پرداخت و صیقلی گردد. برای ترمزگیری بدون صدا، دیسک های ترمز باید در شرایط خوب و کاملاً صاف و مسطحی باشند. بنابراین اگر سطح دیسک ترمزها خشن باشند یا به خوبی پرداخت نشده باشند، آن ها باید بازسازی سطحی شوند. هر چه پرداخت خشنتر باشد، ارتعاش و صدای بیشتری در زمان ترمزگیری به وجود می آید.

روش جالب توجه برای بررسی سطح دیسک ترمز: اسم خودتان را روی سطح دیسک ترمز با خودنویس بنویسید. اگر جوهر در یک خط ممتد رها شد، سطح به اندازه کافی صاف است. اما اگر جوهر به لکه هایی شکسته شد، سطح بسیار خشن است (یا با روغن پوشیده شده است). در چنین شرایطی یا باید دیسکها تعویض گردند یا مجدداً تراشکاری و پرداخت شوند.

ضخامت دیسک میبایست حداقل در 4 نقطه بررسی شود. تغییرات در ضخامت دیسک های ترمز میتواند منجر به حرکت نامناسب لنت و ایجاد صدای ناهنجار گردد.

صدای جیغ ترمز عقب خودرو اغلب به دلیل انباشته شدن گرد لنت ترمز بین لنت ترمزها و کاسه چرخ تولید می شود. برای حل این مشکل، گرد و غبار ناشی از لنت ترمز را از روی کفشک ها و داخل کاسه ترمز و اجزای مربوطه پاک کنید . در مورد لنت های دیسکی نیز ، کالیپر باید مورد بررسی قرار گیرد. در بسیاری از موارد کالیپر از منظر بیرونی هیچ مشکلی ندارد اما داخل آن مملو از لجن و رسوب است که این مسئله باعث ایجاد نیروی پسماند ناشی از رسوبات پشت پیستون کالیپر و استهلاک سریع لنت میشود. برای حل این مشکل میبایست کالیپر باز و به همراه متعلقاتش بطور کامل تمیز شود.

در ساختار طراحی تعدادی از لنت های ترمز ابزارهای مکانیکی نظیر گیره، فنر، پین، بوش و صفحه صداگیر تعبیه شده است که به نگهداری لنت ترمزها در مکان مناسب و جلوگیری از ایجاد ارتعاشات لنت ترمز کمک می کند. در صورتی که این ابزارها از بین برود یا بشکند یا خم شود، کاملاً مشخص است که دیگر نمی توانند وظیفه شان را در سیستم ترمز به درستی انجام دهند و ضروری است که با نوع جدید جایگزین شوند.

 اگر نگهدارنده، پین ها و گیره های مربوطه خراب شوند و یا در نوع کاسه ای فنر کفشک ها شکسته یا تغییر فرم پیدا کرده باشند ، لنت ترمز و یا کفشک بیش از حد به دیسک و کاسه نزدیک شده و با آن درگیر می شود. متأسفانه، بسیاری از تکنسین ها این مورد را نادیده میگیرند، به دودلیل: 1- آن ها فکر میکنند این قطعات ضروری نیستند و 2- تعویض آن ها دردسر زیادی برای مکانیک دارد. در چنین مواقعی این تکنسین ها به احتمال زیاد برگشتی های مشتری بسیاری خواهند داشت که از صدای لنت خود شکایت می کنند.

تمیز کردن و روغنکاری متعلقات کالیپر به حذف ارتعاشات و بهبود فرآیند ترمزگیری کمک شایانی میکند. ارتعاشات می تواند به دلیل خرابی یا لق بودن قطعات و اجزای مربوطه باشد.

یک انتخاب خوب دیگر استفاده از گریس ترمز است که در پشت لنت ترمزها مورد استفاده قرار می گیرد. این گریس ها طول عمر بالایی دارند و نمی سوزند و مانند روغن ترمز شسته نمی شوند. هنگامی که از یک گریس مناسب برای پشت لنت ترمز استفاده می کنید، دقت کنید که به قسمت جلوی لنت ترمز یا دیسک ترمز آغشته نشود.

اگر کالیپر بسیار کهنه شده است و بدلیل تغییر ابعاد آن، تغییر شکل داده و لَق لَق می زند، تعمیر یا تعویض آن تنها راه حل ممکن است.