گپ فاصله بین الکترود مرکزی و جانبی است، بنابراین قوس الکتریکی در ولتاژ مناسب رخ می دهد که سوخت را مشتعل می کند و احتراق ایجاد می کند که باعث می شود موتور درست کار کند.
صدای تسمه، ساییدگی لبه تسمه ، ساییدگی شدید پارچه بین دندانه ها ، ساییدگی شدید پارچه و کنده شدن دندانه ها ، ترک بر روی دندانه ها و... از اصلی ترین حالات خرابی تسمه تایم است.
فرسودگی و باریک شدن بیش از حد دیسک ، زنگ زدگی سطح لنت ترمز ، لنت ترمز فرسوده و کارکرده ، نصب نادرست لنت در کالیپر و آسیب دیدگی خار و فنر لنت ترمز از جمله مشکلات رایج سیستم ترمز خودرو می باشد.
سیستم ترمز از 3 طریق هشدار لازم برای تعویض لنت ترمز را به راننده می دهد. صدای ایجاد شده از سیستم ترمز ممکن است نشان دهنده زمان تعویض لنت ترمز باشد. اما در صورتی که این احتمال با بررسی از بین برود باید علت ایجاد صدا در سیستم ترمز مشخص شود.
هنگامی که جرقه ای بین شکاف دو الکترود زده می شود مقدار کمی فلز از هر الکترود خورده می شود. با گذشت زمان، شکاف به حدی افزایش می یابد که جرقه دیگر نمی تواند بطور کامل ایجاد شود.
تعویض شمع ها ممکن است کار ساده ای به نظر برسد، اما برای اطمینان از بهترین نتیجه باید مراحل نصب را به دقت دنبال کنید.در هر حال بهتر است از فردی متخصص در مجموعه تعمیرگاهی بهره بگیرید.
باید شمعی که توسط تولید کننده ی خودرو مشخص شده را از جدول توصیه های کمپانی های سازنده شمع از قبیل دنسو ، ان جی کا ، بوش و ... انتخاب کرد. اگر دسترسی به این منابع ندارید از کارشناسان فنی کارتیز مشاوره بگیرید.
این شمع ها دارای یک شیار V شکل در نوک الکترود هستند که در نتیجه، هسته ی شعله در لبه ی الکترودها ایجاد شده و به سمت خارج رشد می کند و باعث بالا رفتن قابلیت اشتعال می شود.
شمع هایی در برابر رسوب کربن مقاوم هستند که به گونه ای طراحی شده اند که جرقه از روی سطح عایق عبور می کند و در این حال رسوب کربن انباشته شده که ممکن است باعث رسوب زدگی شود را می سوزاند.
شمع هایی با گپ باز ، شمع های با بدنه ی فلزی برآمده، شمع های ایریدیوم IX ، شمع های پایه بلند بدون واشر ، شمع های نیم رزوه و شمع های کوچک برای ابزارهای صنعتی و کشاورزی ، هر کدام از جمله شمع های خاص محسوب می شوند.
شمع های مسابقه ای در شرایط سختی از قبیل شتاب گیری های مداوم، دور موتورهای بسیار بالا و سرعت های زیاد استفاده می شوند.شمع های مسابقه باید در حالی که شدید ترین شرایط را تحمل می کنند،امکان شتاب گیری های سریع را فراهم کنند.
در شمع های سری آی ایکس از ماده ی جدیدی به نام ایریدیوم در مرکز الکترود آن استفاده شده است. این امر امکان می دهد تا الکتروک نازک تر از قبل (نوع معمولی یا پلاتینیوم) ساخته شود و در نتیجه قابلیت اشتعال افزایش یابد.
در شمع های مقاومتی از یک مقاومت سرامیکی 5 کیلو اهمی استفاده شده است که این مقاومت، نویزی که هنگام جرقه زنی ایجاد میشود را خنثی می کند.شمع های مقاومتی از تداخل الکتریکی جلوگیری می کند.
شیارهای روی شمع ماشین تضمین کننده ی نارسانایی بوده و مانع از ایجاد جرقه یا تخلیه ی الکتریکی می شوند.در طول جرقه زنی:ولتاژ بالا به طور ثابت میان قطب مدار و بدنه ی فلزی جریان می یابد.
حتی اگر یک شمع موتور به درستی استفاده شود، تعویض دوره ای آن لازم است زیرا که شمع یک قطعه ی مصرفی است و نیازمند این است که به طور دوره ای چک و تعویض گردد.
شمع ماشین به عنوان یک فندک برای مشتعل کردن مخلوط سوخت و هوا بکار می رود و در شرایط سختی از قبیل فشار مداوم ناشی از انفجار ، تحمل ولتاژ بین 20000 تا 30000 ولت و همچنین سرد و گرم متناوب عمل می کند
دراین مقاله میتونید مشکلات سیستم ترمز خود را بر اساس نشانه های خودروی خودتون پیدا کنید و راه حل اون رو بخونید و نسبت به رفعش اقدام کنید.با توجه به افزایش قیمتهای تعمیرات و گران شدن لوازم یدکی هزینه نگهداری خودرو بسیار بالا رفته.
هرگاه لنت ترمز وديسک چرخ نو نصب مي کنيد، مدت زماني طول مي کشد تا اين دو بخش کاملاً با هم سازگار شوند. در اين مدت لنتها و ديسک ها بايد به دور از فشارهاي گرمايي باشند.
این اصطلاح به معنی انباشته شدن کربن روی قسمت جرقه زن شمع است که منجر به نشت ولتاژ الکتریکی و عدم جرقه زنی می گردد.ممکن است برخی جرقه ها زده نشوند و موجب بروز مشکلاتی در استارت و حرکت خودرو گردد.
قابلیت اشتعال به توانایی موتور در سوزاندن بهینه مقدار زیادی مخلوط سوخت گفته میشود. یک شمع موتور خوب میتواند قابلیت اشتعال را ارتقاء دهد.چهار مرحله از زمانی که جرقه زده می شود تا زمانی که مخلوط سوخت بطور کامل میسوزد وجود دارد.
داغ شدن بیش از اندازه شمع به مدت طولانی ممکن است منجر به احتراق غیر عادی (پیش سوزی) و در نتیجه ذوب شدن الکترودها گردد.دماغه شمع در هنگلم داغ شدن سفید رنگ می شود.
هنگامی که شمع از روی موتور باز می شود،معمولا یک لکه قهوه ای رنگ روی درز بین عایق و قسمت فلزی دیده می شود که به نظر می آید نشانه ی نشت گازهای ناشی از احتراق است.
انتخاب شمعی با درجه حرارتی مناسب برای هر موتور که با ویژگی های موتور و شرایط استفاده آن سازگاری داشته باشد ضروری است. شمع موتور باید حرارت ناشی از احتراق را از خود دفع کند و درجه بندی حرارتی ملاکی برای سنجش میزان دفع حرارت است.
شکل قسمت جرقه زن (سرشمع) انواع مختلفی دارد. گاهی حتی با اینکه طول رزوه ی شمع مناسب است،استفاده از شمعی که برآمدگی دارد ممکن است منجر به برخورد سوپاپ یا پیستون با آن و آسیب به موتور شود.
متاسفانه طی چند سال اخیر، با افزایش سرسام آور قیمت ارز و در نتیجه با گران شدن لوازم یدکی، بسیاری از افراد سودجو شمع های تقلبی از چین را به جای اجناس اصلی وارد کرده اند.شمع های تقلبی با قیمت و کیفیت بسیار پایین وارد می شوند.
یکی از دلایلی که بعضی از خودروسازان از شمع های چند الکترود استفاده می کند عمر بیشتر آنها نسبت به تک پلاتین است و این هم بخاطر این است که در صورت جرقه از یک پلاتین و گرم شدن آن از پلاتین دیگر جرقه برقرار شود.