خروج دود از اگزوز خودرو یکی از نشانههای مهم در تشخیص مشکلات فنی موتور است. رنگ دود میتواند اطلاعات ارزشمندی درباره وضعیت موتور، سیستم سوخترسانی و سیستم خنککننده ارائه دهد. کارتیز در این مقاله، به بررسی دلایل خروج دود از خودرو و تفاوت بین دودهای سفید، آبی و سیاه میپردازد...
نگهداری خودرو نهتنها عملکرد آن را بهبود میبخشد، بلکه از هزینههای سنگین تعمیرات جلوگیری میکند. برخی قطعات خودرو اگر به موقع بررسی و تعویض نشوند، میتوانند منجر به آسیبهای جدی به موتور و سایر سیستمهای حیاتی شوند. در این مقاله، به ۵ قطعه حیاتی که نباید نادیده گر...
یک باتری سالم و نگهداریشده، روشن شدن مطمئن خودرو و عملکرد صحیح سیستمهای الکتریکی را تضمین میکند. کارتیز در این مقاله به توضیح درباره انواع باتری، وظایف باتری، مشکلات رایج و علائم آن ها و نحوه مراقبت صحیح از باتری خودرو می پردازد.
لاستیکهای خودرو نقش حیاتی در ایمنی ، عملکر د و مصرف سوخت خودرو ایفا میکنند، اما بسیاری از رانندگان از روشهای صحیح نگهداری و افزایش عمر آنها بیاطلاع هستند. کارتیز در این مقاله به بررسی جامع عوامل موثر بر طول عمر لاستیک، روشهای افزایش دوام، نکات انتخاب لاستیک مناسب...
وایر شمع خودرو یکی از اجزای حیاتی سیستم احتراق محسوب میشود که وظیفه انتقال جریان الکتریکی با ولتاژ بالا از کوئل به شمعها را بر عهده دارد. تشخیص وایر شمع تقلبی برای اطمینان از عملکرد بهینه و ایمن سیستم احتراق خودرو بسیار مهم است.
یکی از رایجترین مشکلاتی که مالکان موتورسیکلت با آن مواجه میشوند، سختی در روشن شدن موتور است. این مسئله میتواند دلایل متعددی داشته باشد، اما در بسیاری از موارد، خرابی یا نقص در سیستم احتراق، بهویژه شمع موتور، عامل اصلی است.
کارتیز در این مقاله به بررسی علل شایع صدای غرش در گیربکس ، روشهای تشخیص و راهکارهای عملی برای رفع آن میپردازد تا بتوانید از سلامت سیستم انتقال قدرت خودروی خود اطمینان حاصل کنید.
افزایش مصرف سوخت در خودروها یکی از چالشهای اساسی برای مالکان وسایل نقلیه محسوب میشود که علاوه بر تحمیل هزینههای مالی اضافی، تأثیرات نامطلوبی بر محیط زیست دارد. عوامل متعددی در این پدیده نقش دارند که برخی مربوط به نحوه رانندگی، برخی ناشی از مشکلات فنی خودرو و برخی دیگر به شرایط محیط...
آیا کولر خودرویتان آنطور که باید خنک نمیکند یا بخاری ماشین در روزهای سرد زمستان بهسختی گرما میدهد؟ سیستم گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) خودرو برای راحتی راننده و سرنشینان ضروری است. مشکلاتی مانند عملکرد ضعیف کولر یا بخاری ، بهویژه در شرایط آبوهوایی شدید، می&zw...
استارت نخوردن خودرو میتوانند ناشی از عوامل مختلفی مانند خرابی باتری، استارت، سیستم سوخترسانی یا احتراق باشند. با تشخیص سریع علت، میتوانید بسیاری از این مشکلات را خودتان رفع کنید.
روغن موتور مانند خون در رگهای خودرو است و با روانکاری قطعات متحرک، کاهش اصطکاک و جلوگیری از گرمای بیشازحد، عملکرد روان موتور را تضمین میکند. با این حال، مشکلاتی مانند سوختن روغن یا پایین بودن سطح روغن در صورت عدم رسیدگی بهموقع میتوانند منجر به آسیبهای...
وقتی خودرو در هنگام ترمز به یک طرف کشیده میشود، این نشاندهنده عدم تعادل در سیستم ترمز یا مشکلات اساسی دیگر است. کارتیز در این مقاله علل احتمالی، روشهای تشخیص و راهحلهای جلوگیری از کشیده شدن ماشین به یک سمت را به طور مفصل توضیح داده است.
ضربه زدن یا همان ناک زدن ماشین یک مشکل رایج است که میتواند بر عملکرد و طول عمر خودرو تأثیر بگذارد. این اتفاق زمانی رخ میدهد که مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق بهصورت نادرست مشتعل شود.
عادات رانندگی شما تأثیر مستقیمی بر عمر لنتهای ترمز دارند. رانندگی صحیح میتواند باعث افزایش طول عمر لنتها شود و از نیاز به تعویض زودهنگام آنها جلوگیری کند.
اگر صدای سوت ترمز دائمی و بلند است، نباید آن را نادیده بگیرید. در بسیاری از موارد، مشکل با تعویض لنتهای فرسوده، تمیز کردن سیستم ترمز یا استفاده از لنتهای باکیفیتتر برطرف میشود.
استفاده از مکملهای سوخت مناسب میتواند تأثیر قابلتوجهی بر عملکرد خودرو، مصرف سوخت و طول عمر موتور داشته باشد. مصرف منظم این افزودنیها به تمیز نگه داشتن سیستم سوخت، کاهش استهلاک و تجربهی رانندگی بهتر کمک میکند.
شمعها نقش مهمی در عملکرد موتور خودروی شما دارند و باعث احتراق صحیح و افزایش بهرهوری سوخت میشوند. در حالی که این قطعات برای هزاران کیلومتر کار طراحی شدهاند، نگهداری نامناسب یا عادات بد رانندگی میتواند عمر آنها را کاهش دهد.
اینجا چند باور نادرست درباره شمعهای خودرو آورده شده که باور به آنها میتواند باعث هزینههای اضافی، مشکلات موتوری و تصمیمات نادرست در نگهداری شود. در این مقاله کارتیز این باورها را بررسی و اصلاح میکند
نگهداری شمع ها در شرایط خوب برای بهره وری بهینه سوخت ضروری است. بازرسی و تعویض منظم (معمولاً هر 30000 تا 50000 مایل، بسته به وسیله نقلیه) تضمین می کند که فرآیند احتراق کارآمد باقی می ماند.
تسمه دینام جزء کلیدی سیستم موتور خودرو است. این تسمه نقش بسیار مهمی در به حرکت درآوردن دینام ایفا میکند که وظیفه شارژ باتری و تأمین انرژی الکتریکی برای سیستمهای مختلف خودرو را بر عهده دارد.
لنت ترمز خودرو جزء مهمی از سیستم ترمز خودرو است. لنت یک قطعه مسطح و مستطیلی است که از مواد اصطکاکی ساخته شده است که هنگام ترمز گرفتن توسط راننده روی دیسک ترمز فشار داده می شود. این عمل باعث ایجاد اصطکاک می شود که باعث کاهش سرعت یا توقف خودرو می شود.
لنت ترمز خودرو جزء مهمی از سیستم ترمز خودرو است. لنتها برای ایجاد اصطکاک در برابر دیسک طراحی شده اند تا هنگام فشار دادن پدال ترمز سرعت خودرو را کاهش دهند یا متوقف کنند.
لنت ترمز از اجزای حیاتی سیستم ترمز خودرو است و انواع مختلفی دارد که هر کدام برای شرایط رانندگی مختلف مناسب هستند. بازرسی منظم سیستم ترمز برای ایمنی بسیار مهم است. مراقب باشید هنگام انتخاب لنت ترمز، عواملی مانند سبک رانندگی، نوع وسیله نقلیه و شرایط معمول رانندگی را در نظر بگیرید.
شمع یکی از اجزای حیاتی برای احتراق داخلی است که مسئول احتراق مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق است. وظیفه اصلی شمع ایجاد جرقه ای است که مخلوط هوا و سوخت را مشتعل می کند و فرآیند احتراق را آغاز می کند.
انتخاب تیغه برف پاک کن مناسب به نیازهای خاص، بودجه و شرایط رانندگی شما بستگی دارد. هنگام انتخاب تیغههای برفپاککن، عواملی مانند شرایط جوی محل زندگی ، نوع وسیله نقلیه و ترجیحات شخصی را در نظر بگیرید تا از عملکرد و ایمنی بهینه اطمینان حاصل کنید.
مقاومت در وایرهای شمع میتواند به طور قابل توجهی بر عملکرد موتور و آلایندهها تأثیر بگذارد. برخی افراد وایر شمع هایی را تحت عنوان وایر شمع با مقاومت صفر به مشتریان خود عرضه می کنند، اما باید بدانید که وایر شمع با مقاومت صفر به هیچ عنوان وجو ندارد.
شمع ها ممکن است به دلیل زمان، فرسودگی یا سایر مشکلات سیستم الکتریکی/احتراق در انجام کار خود کمتر موثر باشند. آنها ممکن است در طول زمان به دلیل احتراق، آلودگی یا گرمای بیش از حد "دچار رسوب" شوند و توانایی خود را در جرقه زدن مخلوط هوا و سوخت و دفع گرما از محفظه احتراق از دست بدهند.
ایده شمع پلاتین TT از آخرین فناوری شمع اصلی DENSO، شمع اشتعال فوقالعاده (SIP) نشأت گرفته است. تا اخیراً، طراحی ایریدیوم دوسرسوزن، فقط در پیشرفتهترین خودروها قابل یافتن بود.
شمع ها جزء مهمی در سیستم احتراق موتورهای بنزینی هستند. آنها با مشتعل کردن مخلوط هوا و سوخت در محفظههای احتراق موتور کار میکنند تا نیرویی را که موتور را به حرکت در میآورد، تولید کنند.
شمع جرقه الکتریکی کوچکی را تامین می کند. در یک لحظه دقیق سوخت داخل محفظه احتراق را مشتعل می کند که سیلندر را به سمت پایین هل می دهد و سپس خودرو را به جلو می برد.
به فاصله بین الکترود مرکزی و الکترود جانبی شمع ، گپ شمع می گویند.برای اینکه قوس الکتریکی یا همان جرقه بتواند در ولتاژ مناسب رخ دهد و مخلوط سوخت هوا را در محفظه احتراق داخلی موتور مشتعل کند ، فاصله این شکاف بسیار مهم است.
شمع های ان جی کا (NGK) دارای دو مدل کد بصورت حروفی و عددی می باشند.کدهای حروفی شمع: برای بیان مدل و ویژگیهای شمع است.کدهای عددی شمع: برای کمک به مدیریت انبار استفاده می شود، زیرا طبقه بندی حروف لاتین سخت تر است.
برای اینکه شمع های موتور شما به درستی کار کنند، فاصله بین الکترودهای مرکزی و جانبی باید کاملاً کالیبره شود تا موتور بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد. اطمینان از اینکه شمع ها دارای گپ مناسب هستند برای عملکرد موتور بسیار مهم است.
صدای تسمه، ساییدگی لبه تسمه ، ساییدگی شدید پارچه بین دندانه ها ، ساییدگی شدید پارچه و کنده شدن دندانه ها ، ترک بر روی دندانه ها و... از اصلی ترین حالات خرابی تسمه تایم است.
فرسودگی و باریک شدن بیش از حد دیسک ، زنگ زدگی سطح لنت ترمز ، لنت ترمز فرسوده و کارکرده ، نصب نادرست لنت در کالیپر و آسیب دیدگی خار و فنر لنت ترمز از جمله مشکلات رایج سیستم ترمز خودرو می باشد.
سیستم ترمز از 3 طریق هشدار لازم برای تعویض لنت ترمز را به راننده می دهد. صدای ایجاد شده از سیستم ترمز ممکن است نشان دهنده زمان تعویض لنت ترمز باشد. اما در صورتی که این احتمال با بررسی از بین برود باید علت ایجاد صدا در سیستم ترمز مشخص شود.
هنگامی که جرقه ای بین شکاف دو الکترود زده می شود مقدار کمی فلز از هر الکترود خورده می شود. با گذشت زمان، شکاف به حدی افزایش می یابد که جرقه دیگر نمی تواند بطور کامل ایجاد شود.
تعویض شمع ها ممکن است کار ساده ای به نظر برسد، اما برای اطمینان از بهترین نتیجه باید مراحل نصب را به دقت دنبال کنید.در هر حال بهتر است از فردی متخصص در مجموعه تعمیرگاهی بهره بگیرید.
باید شمعی که توسط تولید کننده ی خودرو مشخص شده را از جدول توصیه های کمپانی های سازنده شمع از قبیل دنسو ، ان جی کا ، بوش و ... انتخاب کرد. اگر دسترسی به این منابع ندارید از کارشناسان فنی کارتیز مشاوره بگیرید.
شمع خودرو (Spark Plug) یکی از اجزای اصلی پیشرانه محسوب میشود و نقش مهمی در کارکرد صحیح آن ایفا میکند. قسمت جرقهزن شمع، که از میان آن جرقه ایجاد میشود، معمولاً از جنس مس ، پلاتینیوم یا ایریدیوم ساخته میشود. ظاهر شمع خودرو نمایانگر وضعیت سلامت شمع است.
این شمع ها دارای یک شیار V شکل در نوک الکترود هستند که در نتیجه، هسته ی شعله در لبه ی الکترودها ایجاد شده و به سمت خارج رشد می کند و باعث بالا رفتن قابلیت اشتعال می شود.
شمع هایی در برابر رسوب کربن مقاوم هستند که به گونه ای طراحی شده اند که جرقه از روی سطح عایق عبور می کند و در این حال رسوب کربن انباشته شده که ممکن است باعث رسوب زدگی شود را می سوزاند.
شمع هایی با گپ باز ، شمع های با بدنه ی فلزی برآمده، شمع های ایریدیوم IX ، شمع های پایه بلند بدون واشر ، شمع های نیم رزوه و شمع های کوچک برای ابزارهای صنعتی و کشاورزی ، هر کدام از جمله شمع های خاص محسوب می شوند.
شمع های مسابقه ای در شرایط سختی از قبیل شتاب گیری های مداوم، دور موتورهای بسیار بالا و سرعت های زیاد استفاده می شوند.شمع های مسابقه باید در حالی که شدید ترین شرایط را تحمل می کنند،امکان شتاب گیری های سریع را فراهم کنند.
در شمع های سری آی ایکس از ماده ی جدیدی به نام ایریدیوم در مرکز الکترود آن استفاده شده است. این امر امکان می دهد تا الکتروک نازک تر از قبل (نوع معمولی یا پلاتینیوم) ساخته شود و در نتیجه قابلیت اشتعال افزایش یابد.
در شمع های مقاومتی از یک مقاومت سرامیکی 5 کیلو اهمی استفاده شده است که این مقاومت، نویزی که هنگام جرقه زنی ایجاد میشود را خنثی می کند.شمع های مقاومتی از تداخل الکتریکی جلوگیری می کند.
شیارهای روی شمع ماشین تضمین کننده ی نارسانایی بوده و مانع از ایجاد جرقه یا تخلیه ی الکتریکی می شوند.در طول جرقه زنی:ولتاژ بالا به طور ثابت میان قطب مدار و بدنه ی فلزی جریان می یابد.
حتی اگر یک شمع موتور به درستی استفاده شود، تعویض دوره ای آن لازم است زیرا که شمع یک قطعه ی مصرفی است و نیازمند این است که به طور دوره ای چک و تعویض گردد.
شمع ماشین به عنوان یک فندک برای مشتعل کردن مخلوط سوخت و هوا بکار می رود و در شرایط سختی از قبیل فشار مداوم ناشی از انفجار ، تحمل ولتاژ بین 20000 تا 30000 ولت و همچنین سرد و گرم متناوب عمل می کند
دراین مقاله میتونید مشکلات سیستم ترمز خود را بر اساس نشانه های خودروی خودتون پیدا کنید و راه حل اون رو بخونید و نسبت به رفعش اقدام کنید.با توجه به افزایش قیمتهای تعمیرات و گران شدن لوازم یدکی هزینه نگهداری خودرو بسیار بالا رفته.
هرگاه لنت ترمز وديسک چرخ نو نصب مي کنيد، مدت زماني طول مي کشد تا اين دو بخش کاملاً با هم سازگار شوند. در اين مدت لنتها و ديسک ها بايد به دور از فشارهاي گرمايي باشند.
این اصطلاح به معنی انباشته شدن کربن روی قسمت جرقه زن شمع است که منجر به نشت ولتاژ الکتریکی و عدم جرقه زنی می گردد.ممکن است برخی جرقه ها زده نشوند و موجب بروز مشکلاتی در استارت و حرکت خودرو گردد.
قابلیت اشتعال به توانایی موتور در سوزاندن بهینه مقدار زیادی مخلوط سوخت گفته میشود. یک شمع موتور خوب میتواند قابلیت اشتعال را ارتقاء دهد.چهار مرحله از زمانی که جرقه زده می شود تا زمانی که مخلوط سوخت بطور کامل میسوزد وجود دارد.
داغ شدن بیش از اندازه شمع به مدت طولانی ممکن است منجر به احتراق غیر عادی (پیش سوزی) و در نتیجه ذوب شدن الکترودها گردد.دماغه شمع در هنگلم داغ شدن سفید رنگ می شود.
هنگامی که شمع از روی موتور باز می شود،معمولا یک لکه قهوه ای رنگ روی درز بین عایق و قسمت فلزی دیده می شود که به نظر می آید نشانه ی نشت گازهای ناشی از احتراق است.
انتخاب شمعی با درجه حرارتی مناسب برای هر موتور که با ویژگی های موتور و شرایط استفاده آن سازگاری داشته باشد ضروری است. شمع موتور باید حرارت ناشی از احتراق را از خود دفع کند و درجه بندی حرارتی ملاکی برای سنجش میزان دفع حرارت است.
شکل قسمت جرقه زن (سرشمع) انواع مختلفی دارد. گاهی حتی با اینکه طول رزوه ی شمع مناسب است،استفاده از شمعی که برآمدگی دارد ممکن است منجر به برخورد سوپاپ یا پیستون با آن و آسیب به موتور شود.
متاسفانه طی چند سال اخیر، با افزایش سرسام آور قیمت ارز و در نتیجه با گران شدن لوازم یدکی، بسیاری از افراد سودجو شمع های تقلبی از چین را به جای اجناس اصلی وارد کرده اند.شمع های تقلبی با قیمت و کیفیت بسیار پایین وارد می شوند.
یکی از دلایلی که بعضی از خودروسازان از شمع های چند الکترود استفاده می کند عمر بیشتر آنها نسبت به تک پلاتین است و این هم بخاطر این است که در صورت جرقه از یک پلاتین و گرم شدن آن از پلاتین دیگر جرقه برقرار شود.