راهنمای کامل باتری خودرو: انواع، نگهداری و تعویض

باتری خودرو برای روشن کردن موتور و تأمین انرژی سیستم‌های الکتریکی خودرو بسیار مهم است. باتری با تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی از طریق یک واکنش شیمیایی کار می‌کند. مشکلاتی که ممکن است برای باتری خودرو پیش بیایند، می‌توانند از عوامل مختلفی مانند دمای بالا، استفاده بیشتر از سه تا پنج سال از باتری و نگهداری نامناسب از آن ناشی شوند .

وجود مشکل در باتری خودرو می تواند با علائمی مانند: کند شدن استارت، روشن شدن چراغ‌های هشدار یا حتی خرابی کامل باتری مشخص شوند.

کارتیز در این مقاله به توضیح درباره انواع باتری، وظایف باتری، مشکلات رایج و علائم آن ها و نحوه مراقبت صحیح از باتری خودرو می پردازد.


انواع باتری خودرو

باتری‌های خودرو در چند نوع مختلف تولید می‌شوند که هر کدام برای خودروها و شرایط رانندگی متفاوتی مناسب هستند.

الف. باتریهای سرب-اسید (باتریهای معمولی)

  • رایج‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین نوع باتری.
  • حاوی الکترولیت مایع (ترکیبی از اسید سولفوریک و آب).
  • نیاز به نگهداری دوره‌ای (تکمیل آب مقطر).
  • مناسب برای خودروهای بنزینی معمولی.

ب. باتری‌های AGM (Absorbent Glass Mat)

  • از لایه‌های فایبرگلاس برای نگهداری الکترولیت استفاده می‌کند.
  • بدون نیاز به نگهداری، ضد نشت و بادوام‌تر.
  • تحمل بار الکتریکی بالا (مناسب برای خودروهای استارت-استاپ و خودروهای لوکس).
  • گرانتر از باتری‌های سرب-اسید.

ج. باتری‌های ژله‌ای

  • از الکترولیت ژل‌مانند به جای مایع استفاده می‌کند.
  • مقاوم در برابر لرزش و دشارژ عمیق.
  • بیشتر در موتورسیکلت، خودروهای آفرود و قایق‌ها استفاده می‌شود.
  • برای هوای سرد مناسب نیست.

د. باتری‌های لیتیوم-یون (Li-ion)

  • سبک و با عمر طولانی.
  • معمولاً در خودروهای الکتریکی و هیبریدی استفاده می‌شود.
  • چگالی انرژی بالا و شارژ سریع.
  • گران اما کارآمدتر از باتری‌های سرب-اسید.

ه. باتری‌های EFB (Enhanced Flooded Battery)

  • نسخه پیشرفته باتری‌های سرب-اسید معمولی.
  • عملکرد بهتر در خودروهای استارت-استاپ.
  • مقرون‌به‌صرفه‌تر از AGM اما با دوام کمتر.


وظایف باتری در خودرو:

  • روشن کردن موتور:

باتری، جریان اولیه برق مورد نیاز برای روشن کردن موتور را فراهم می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا روشن شود. به عبارت دیگر وظیفه باتری تأمین نیروی اولیه برای روشن کردن موتور و سپس تثبیت جریان الکتریکی پس از روشن شدن موتور است.

  •  تغذیه سیستم‌های الکتریکی:

هنگامی که موتور روشن است، باتری اجزای مختلفی مانند چراغ‌های جلو، برف پاک‌کن‌ها، رادیو و سایر سیستم‌های الکتریکی را تغذیه می‌کند.

  • تثبیت ولتاژ:

باتری به تنظیم نوسانات کمک می کند، افزایش ناگهانی ولتاژ در خودرو را مدیریت کرده و از اجزای الکتریکی خودرو محافظت می‌کند.

  • برق پشتیبان:

هنگامی که دینام به درستی کار نمی‌کند یا موتور خاموش است، باتری به عنوان منبع برق پشتیبان عمل می‌کند.

نحوه کار:

  • واکنش شیمیایی:

باتری خودرو از فناوری اسید سرب استفاده می‌کند، که در آن واکنش شیمیایی بین صفحات سربی و اسید سولفوریک، برق تولید می‌کند.

  • الکترولیت:

باتری حاوی الکترولیت (اسید سولفوریک) است که به ذرات باردار اجازه می‌دهد بین الکترودهای مثبت و منفی (صفحات سربی) حرکت کنند.

  • تبدیل انرژی:

هنگامی که سوئیچ روشن می‌شود، باتری انرژی شیمیایی ذخیره شده را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند و جریانی را به استارت ارسال می‌کند.

  • شارژ:

دینام، که توسط موتور به حرکت در می‌آید، باتری را در حین کار موتور شارژ می‌کند.


مشکل رایج

دمای شدید: هم گرما و هم سرمای شدید می‌توانند تأثیر منفی بر باتری خودرو بگذارند. دمای بالا می‌تواند باعث تبخیر مایع باتری شود و منجر به خوردگی و کاهش ظرفیت شود، در حالی که دمای پایین می‌تواند واکنش‌های شیمیایی لازم برای عملکرد باتری را کند کند و در نتیجه قدرت استارت کاهش یافته و آسیب احتمالی ایجاد شود.


اثرات گرما:

  • تبخیر الکترولیت:

دمای بالا باعث تبخیر آب موجود در الکترولیت باتری می‌شود که می‌تواند منجر به خوردگی اجزای داخلی و کاهش عمر باتری شود.

  • افزایش خوردگی:

گرما واکنش‌های شیمیایی درون باتری را تسریع می‌کند و سرعت خوردگی در ترمینال‌ها و قطعات داخلی باتری را افزایش می‌دهد.

  • کاهش ظرفیت:

طبق گفته EVSE استرالیا، اگرچه ممکن است در ابتدا باتری در گرما عملکرد بهتری داشته باشد، اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دمای بالا می‌تواند باعث تخریب و از دست رفتن توانایی آن در نگهداری شارژ شود.


اثرات سرما

  • کاهش ظرفیت:

دمای پایین، واکنش‌های شیمیایی درون باتری را کند می‌کند و توانایی آن را در تولید برق و رساندن جریان کافی برای روشن کردن موتور کاهش می‌دهد.

  • افزایش مقاومت داخلی:

دمای پایین، مقاومت داخلی باتری را افزایش می‌دهد و تأمین برق لازم برای روشن کردن موتور را برای باتری دشوارتر می‌کند و به طور بالقوه منجر به کند شدن استارت یا عدم روشن شدن می‌شود.

  • احتمال یخ زدگی:

در دماهای بسیار پایین، الکترولیت می‌تواند یخ بزند و به ساختار داخلی باتری آسیب برساند و آن را غیرقابل استفاده کند.


جمع‌بندی:

  • گرما: به دلیل افزایش سرعت تخریب ناشی از افزایش واکنش‌های شیمیایی و تبخیر سیال، احتمال بیشتری دارد که طول عمر باتری را کاهش دهد.
  • هوای سرد: به دلیل کند شدن واکنش‌های شیمیایی و افزایش مقاومت داخلی می‌تواند مشکلات فوری‌تری در روشن شدن ایجاد کند.
  • سن: باتری‌ها طول عمر محدودی دارند (معمولاً ۳ تا ۵ سال) و در نهایت تخریب می‌شوند و توانایی خود را برای نگه داشتن شارژ از دست می‌دهند.
  • خوردگی: خوردگی ترمینال‌های باتری می‌تواند مانع جریان برق شود و از روشن شدن خودرو جلوگیری کند.
  • سطح پایین مایع: در طراحی‌های قدیمی‌تر باتری، سطح پایین الکترولیت می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد و خرابی شود.
  • سولفاته شدن: دوره‌های طولانی مدت شارژ کم می‌تواند منجر به سولفاته شدن و کاهش ظرفیت باتری شود.
  • اتصال کوتاه: اتصالات داخلی می‌توانند به دلیل عوامل مختلفی مانند جداکننده‌های آسیب دیده یا تجمع مواد صفحه تخلیه رخ دهند.
  • شارژ بیش از حد یا تخلیه عمیق: هر دو می‌توانند به باتری آسیب رسانده و طول عمر آن را کاهش دهند. 
  • دینام معیوب:دینامی که به درستی کار نمی‌کند می‌تواند با شارژ بیش از حد یا عدم شارژ کامل باتری به آن آسیب برساند.

علائم خرابی باتری:

  • استارت آهسته موتور: موتور هنگام روشن شدن به آرامی می‌چرخد.
  • صدای کلیک هنگام روشن شدن: ممکن است سلونوئید استارت سعی در فعال شدن داشته باشد اما قدرت کافی نداشته باشد.
  • چراغ‌های هشدار: ممکن است چراغ‌های باتری یا چک موتور روی داشبورد روشن شوند.
  • ترمینال‌های خورده شده: خوردگی قابل مشاهده در ترمینال‌های باتری.
  • جعبه باتری متورم: گرما می‌تواند باعث تورم جعبه باتری شود که نشان‌دهنده آسیب احتمالی است.
  • بوهای غیرمعمول: بوی تخم مرغ گندیده نشان‌دهنده نشت احتمالی باتری است.

مراقبت از باتری خودرو !

  1. رانندگی منظم:استفاده مکرر از خودرو به شارژ مجدد باتری کمک می‌کند و از تخلیه عمیق آن که می‌تواند طول عمر آن را کوتاه کند، جلوگیری می‌کند.
  2.  از سفرهای کوتاه خودداری کنید: سفرهای کوتاه اجازه شارژ کامل باتری را نمی‌دهند و منجر به کاهش تدریجی ظرفیت آن می‌شوند.
  3. ترمینال‌های باتری را تمیز کنید: ترمینال‌های کثیف یا خورده شده می‌توانند مانع جریان برق شوند. آنها را مرتباً با یک برس سیمی یا ابزار تمیز کردن ترمینال باتری تمیز کنید.
  4. باتری را محکم کنید: مطمئن شوید که باتری محکم در سینی خود قرار گرفته است تا از لرزش و آسیب احتمالی جلوگیری شود.
  5. از شارژر قطره‌ای یا نگهدارنده باتری استفاده کنید: اگر از خودرو مرتباً استفاده نمی‌شود، شارژر قطره‌ای یا نگهدارنده باتری می‌تواند باتری را در سطح شارژ بهینه نگه دارد و از خالی شدن آن جلوگیری کند.
  6.  دما را در نظر بگیرید: دماهای شدید، چه گرم و چه سرد، می‌توانند بر عملکرد باتری تأثیر منفی بگذارند. در هوای بسیار سرد، در گاراژ یا منطقه سایه‌دار پارک کنید.
  7. باتری را بررسی کنید: مرتباً باتری را از نظر هرگونه علائم آسیب، مانند ترک یا برآمدگی، بررسی کنید. همچنین، اگر باتری شما آب‌بندی نشده است، سطح مایعات را بررسی کنید.

زمان و نحوه تعویض باتری خودرو:

اگر باتری شما بیش از ۳ تا ۵ سال عمر کرده یا علائم خرابی دارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

مراحل تعویض باتری خودرو:

  1. موتور را خاموش کنید و سوئیچ را بیرون بکشید.
  2. اول کابل منفی (سیاه) را جدا کنید، سپس مثبت (قرمز).
  3. باتری قدیمی را خارج کنید (بررسی کنید که بستها باز شده باشند).
  4. ترمینال‌ها را تمیز کنید در صورت وجود خوردگی.
  5. باتری جدید را نصب کنید و جهت صحیح آن را کنترل کنید.
  6. ابتدا کابل مثبت را وصل کنید، سپس منفی.
  7. باتری جدید را تست کنید با روشن کردن خودرو.

جمع‌بندی

یک باتری سالم و نگهداری‌شده، روشن شدن مطمئن خودرو و عملکرد صحیح سیستم‌های الکتریکی را تضمین می‌کند. با شناخت انواع باتری، تشخیص علائم خرابی و رعایت نکات نگهداری، می‌توانید از خرابی ناگهانی باتری جلوگیری کرده و عمر آن را افزایش دهید.

🚗 فروشگاه کارتیز با بیش از یک دهه تجربه در زمینه فروش لوازم یدکی خودرو، انواع تسمه ، شمع خودرو، وایر شمع، تیغه برف پاک‌کن و لنت ترمز را با بهترین قیمت در اختیار شما قرار می‌دهد. 

🛠️ مشاوره فنی رایگان: ۰۱۳۳۳۴۷۲۲۴۶
💬 واتساپ: 09383761508