1- عدم بالانس بودن دیسک چرخ با توپی چرخ
علت: استفاده از دیسک چرخ نامرغوب و یا خرابی توپی چرخ
تاثیر:لرزش به هنگام ترمزگیری و ایجاد صدای نامتعارف
راه حل: بازدید فنی دیسک و توپی چرخ و بالانس توسط متخصص و یا تعویض دیسک و یا توپی آسیب دیده
2- وجود علامت حرارت دیدگی و تغییر رنگ سطح دیسک (سرخ شدن دیسک)
علت: استفاده از لنت و یا دیسک نامرغوب
تاثیر: استفاده مکرر از سیستم ترمز که باعث ایجاد حرارت نامتعارف و در نتیجه آسیب دیدن آلیاژ دیسک شده
راه حل: تعویض دیسک چرخ
3- وجود تغییر رنگ به صورت نقطه ای و متناوب بر روی سطح دیسک (به رنگ آبی)
علت:استفاده از لنت نامرغوب و یا ناهمگونی در سطح دیسک / ترک و شکستگی در محل اتصال دیسک و توپی (بالانس نبودن دیسک)
تاثیر:ترمزگیری ضعیف همراه با لرزش و طی مسافت بیشتر برای ترمزگیری
راه حل:بازدید فنی دیسک و توپی چرخ و بالانس توسط متخصص و یا تعوض دیسک و یا توپی آسیب دیده
4-فرسودگی و باریک شدن بیش از حد دیسک
علت: فرسودگی بیش از حددیسک از کمترین مقدار استاندارد پیشنهادی کارخانه سازنده
تاثیر: ضعف ترمزگیری و احتیاج به طی مسافت بیشتر جهت توقف
راه حل: تعویض دیسک چرخ
5- لق شدن محل اتصال دیسک چرخ و پیچ های توپی
علت: لقی دیسک چرخ به علت نصب ناصحیح پیچ های اتصال توپی و دیسک چرخ و یا ترک خوردن در محل اتصال پیچ ها
تاثیر:لرزش در هنگام ترمزگیری و ایجاد صدا
راه حل:تعویض دیسک چرخ
6-خط دار شدن سطح دیسک
علت:استفاده از لنت نامرغوب و عدم کارکرد صحیح کالیپر
تاثیر:سوت کشیدن لنت ترمز + ضعف در ترمزگیری
راه حل:تعویض دیسک چرخ و لنت به صورت همزمان
7-زنگ زدگی و آلودگی بیش از حد سطح دیسک
علت:عدم استفاده دراز مدت از سیستم ترمز
تاثیر:ایجاد ضعف در ترمزگیری
راه حل:سرویس کامل سیستم ترمز و چرخ ها و بازدید و شستشوی سطح دیسک با مواد مخصوص شستشو
8-ناهمگونی سطح دیسک (تاب برداشتن دیسک چرخ)
علت:سرد و گرم شدن دیسک چرخ بعد از ترمزهای مکرر
تاثیر:لرزش فرمان و پدال ترمز به هنگام ترمزگیری و سوت کشیدن لنت
راه حل:تعویض دیسک چرخ و لنت به صورت همزمان
9-لبه دار شدن دیسک چرخ
علت: استفاده از لنت های بی کیفیت و غیر استاندارد باعث عدم هماهنگی در سایش لبه های داخلی و بیرونی دیسک با سطح میان دیسک می شود
تاثیر:خوردگی سریع تر لنت ها و عدم ترمزگیری کامل
راه حل:تعمیر و یا تعویض دیسک چرخ
10-ترک خوردگی سطح دیسک چرخ
علت:در اثر فرسودگی و کارکرد بیش از حد و یا عدم کیفیت دیسک چرخ ترک هایی بر روی سطح دیسک نمایان می شود
تاثیر:ترمزگیری ضعیف شده و لنت ها و سیستم ترمز به سرعت داغ می شوند و باعث ایجاد صدا و خورندگی سریع تر لنت ها می گردد
راه حل:تعویض دیسک چرخ و لنت به صورت همزمان
11-آلودگی لنت ترمز
شکل ظاهری: آلودگی لنت ترمز با روغن، گریس و یا روغن ترمز
علت ایجاد:نشت و یا سر ریز در حین تعمیر یا تعویض لنت از لوله های انتقال روغن یا کالیپر ترمز
تاثیر: اتومبیل در حین ترمزگیری یا توقف به یک طرف کشیده می شود / سر خوردن لنت بر روی دیسک چرخ
راه حل:شناسایی و تعمیر علت آلودگی / تعویض لنت ترمز
12- پوشش ناهموار لنت ترمز
شکل ظاهری:پوشش ناهموار در سطح لنت
علت ایجاد:ساییدگی نامنظم لنت ترمز بر روی دیسک چرخ، باعث ایجاد ناهمواری و خرابی در سطح لنت می شود
تاثیر:صدای ناهنجار و لرزش شدید / اتمام زودهنگام لنت ترمز
راه حل:تعویض دیسک چرخ ولنت ترمز
13-زنگ زدگی سطح لنت
شکل ظاهری:زنگ زدگی بین لنت ترمز و دیسک چرخ
علت ایجاد:عدم استفاده ی طولانی مدت از خودرو / رسیدن رطوبت به لنت های غیرسرامیکی
تاثیر:ایجاد صدا / نرم شدن پدال ترمز / جدا شدن تدریجی مواد سایشی لنت ترمز
راه حل:تعویض لنت ترمز / تمیز کردن کالیپر لنت ترمز
14-ناهمواری غیر همسطح لنت ترمز
شکل ظاهری:در یک کالیپر، سایش به صورت مساوی انجام نشده (یک لنت بیش از حد فرسوده شده است)
علت ایجاد:کم شدن ضخامت لنت ترمز منجر به ضعف در عملکرد ترمزها شده و علاوه بر آن می تواند صدای ناهنجار به هنگام ترمز ایجاد کند. اگر ضخامت باقی مانده لنت از 3 میلیمتر کمتر باشد باید لنت تعویض شود.
تاثیر:اتومبیل در حین ترمز گرفتن به یک طرف کشیده می شود / سطح ناهموار لنت و اتمام زود هنگام لنت ترمز
راه حل:تعمیر و یا تعویض کالیپر ترمز / تعویض لنت ترمز و بررسی دیسک و تعویض در صورت لزوم
15-لنت باریک شده
شکل ظاهری:ناهمگون بودن سطح لنت و باریک تر شدن قسمتی از آن
علت ایجاد:تغییر شکل ظاهری کالیپر در لبه های تنظیم کننده آن / شل شدن کالیپر
تاثیر:ایجاد صدا و کاهش ضخامت نامتقارن سطح لنت ترمز
راه حل:تعویض لنت ترمز / تعمیر و یا تعویض کالیپر
16-براقی یا شیشه کردن لنت ترمز
شکل ظاهری:مواد سایشی روی لنت صاف و براق شده است.
علت ایجاد:درجه حرارت متناوب و بالای لنت نامرغوب، باعث شیشه شدن لنت ترمز می گردد. / خوردگی سطحی دیسک به علت مواد به جا مانده از لنت ترمز قبلی.
تاثیر:کاهش موقتی عملکرد لنت ترمز / ایجاد صدای ناهنجار.
راه حل:تعویض لنت ترمز و دیسک چرخ.
17-لنت فرسوده و کارکرده
شکل ظاهری:مواد سایشی روی لنت کاملا از بین رفته است.
علت ایجاد:استفاده از لنت های دست دوم و کارکرده.
تاثیر:اتومبیل حین ترمز گرفتن به یک طرف کشیده می شود. / آسیب دیدگی لنت، صدای سوت بلند و صدای نا هنجار / پایین بودن پدال ترمز.
راه حل:تعویض لنت ترمز / بررسی کالیپر و دیسک چرخ در صورت آسیب دیدگی.
18-تغییر شکل مواد سایشی لنت ترمز
شکل ظاهری:نیم سوز شدن یا سوختن قسمتی از مواد سایشی و سفید شدن لبه های ترمز.
علت ایجاد:درجه حرارت بیش از حد به علت ترمزهای مکرر و طولانی و سایش شدید لنت بر روی دیسک چرخ.
تاثیر:کاهش گیرایی لنت ترمز / ایجاد بوی سوختگی / از بین رفتن بیش از حد مواد سایشی و تغییر شکل سطح لنت ترمز.
راه حل:بررسی علت حرارت بیش از حد لنت ترمز / اگر آسیب دیدگی شدید است لنت ترمز تعویض شود. در صورتیکه آسیب دیدگی لنت ها زیاد نباشد، می توان از آن استفاده کرد.
19-فاسد شدگی لبه ی لنت
شکل ظاهری:پوشش ناهموار در لبه های کناری لنت ترمز
علت ایجاد:لنت ترمز داخل کالیپر چسبیده است (درگیر می باشد) که باعث ایجاد حرارت بالا در لنت ترمز و دیسک چرخ می شود.
تاثیر:کاهش عملکرد ترمز / صاف شدن سطح لنت
راه حل:بررسی علت چسبندگی کالیپر / تعویض و یا تعمیر کالیپر / تعویض لنت ترمز.
20-نصب نادرست لنت در کالیپر
شکل ظاهری:آسیب دیدگی سطح لنت ترمز
علت ایجاد:نصب ناصحیح لنت ترمز از نظر تقارن، شکل ظاهری و استانداردهای نصب لنت ترمز / نصب لنت توسط افراد غیر حرفه ای
تاثیر:ایجاد صدای ناهنجار / از بین رفتن لنت ترمز / کاهش عملکرد ترمز
راه حل:تعویض لنت ترمز توسط افراد حرفه ای طبق دستورالعمل شرکت سازنده
21-لنت ترک خورده
شکل ظاهری:ترک های متعدد در لنت ترمز
علت ایجاد:نامرغوب بودن لنت ترمز
تاثیر:ایجاد صدا / کاهش عملکرد سیستم ترمز
راه حل:تعویض لنت ترمز
21ظاهر شدن ذرات فلزی روی لنت
شکل ظاهری:ظاهر شدن و نفوذ ذزات فلزی روی سطح سایشی لنت
علت ایجاد:در حین ترمز گرفتن ذرات کوچکی از سطح دیسک چرخ و لنت ترمز جدا می شود که در درجه حرارت بالا به صورت گرد و خاکستر و در رطوبت بالا به صورت مواد جامد به سرعت سرد شده و به سطح لنت ترمز می چسبد.
توجه:معمولا در لنت های نامرغوب، در سطح لنت از مواد سایشی و در متریال داخل لنت از مواد پرکننده، که قابلیت سایشی ندارد استفاده می شود.
تاثیر:تاثیر مخربی بر عملکرد ترمز ندارد اما در موارد حاد باعث آسیب دیدگی دیسک چرخ (خط افتادن) سطح آن می شود. / ایجاد صدای ناهنجار
راه حل:در موارد حاد دیسک و لنت ترمز تعویض گردد.
22-سایش ناهموار سطح لنت
شکل ظاهری:ایجاد خط های متناوب روی سطح لنت
علت ایجاد:تماس ناقص بین لنت ترمز و دیسک / صیقلی نبودن دیسک چرخ.
تاثیر:صدای ناهنجار و لرزش شدید / از کارایی سیستم ترمز کاسته می شود.
راه حل:تعویض لنت ترمز و دیسک چرخ
23-آسیب دیدگی صفحه فلزی پشت لنت
شکل ظاهری: صفحه فلزی پشت لنت آسیب دیده است.
علت ایجاد: به دلیل چسبندگی و فاصله ی کم بین کالیپر و لنت ترمز، فشار پیستون کالیپر، صفحه ی پشت لنت را خم کرده و باعث خرابی صفحه ی لنت ترمز می گردد.
تاثیر:سطح نامنظم لنت / لرزش شدید هنگام ترمزگیری و ایجاد صدا
راه حل:تعویض لنت ترمز
24-آسیب دیدگی خار و فنر لنت ترمز
شکل ظاهری:شکستگی در پین ها یا فنرهای نگهدارنده لنت ترمز
علت ایجاد:عدم نصب صحیح فنر هنگام تعویض لنت ترمز / از بین رفتن حالت ارتجاعی فنرها
تاثیر:لرزش لنت داخل کالیپر و اجاد صدا ناهنجار
راه حل:تعویض فنرها و پین های نگهدارنده
25-آسیب دیدگی شیلنگ ترمز
شکل ظاهری:نفوذ هوا داخل شیلنگ ترمز (شکستگی لوله های انتقال روغن ترمز و یا پارگی شیلنگ های مدار ترمز)
علت ایجاد:پارگی یا صدمه دیدن مدار انتقال شیلنگ و لوله های ترمز
تاثیر:خالی شدن پدال ترمز زیرپا / از کار افتادن سیستم ترمز
راه حل:تعویض شیلنگ و یا تعمیر لوله های انتقال روغن / بررسی شیلنگ های ترمز و نواحی اطراف چرخ ها، از نظر نشتی روغن / در صورت لزوم هواگیری ترمز انجام گیرد.
26-آسیب دیدن گردگیر و لوازم سیلندر چرخ
شکل ظاهری:آغشته شدن لنت ترمز و دیسک چرخ و کالیپر به روغن ترمز
علت ایجاد:پارگی یا صدمه دیدن گردگیر پیستتون سیلندر ترمز چرخ / پارگی و تورم گردگیرهای لاستیکی که باعث ایجاد صدا می گردد / گیرپاژ کردن پیچ های سیلند چرخ
تاثیر:نشتی روغن از سیلندر ترمز بر روی دیسک چرخ و لنت ترمز / آسیب رساندن به لنت ترمز
راه حل:تعویض لوازم سیلندر ترمز چرخ آسیب دیده
27-آسیب دیدن لوازم بوستر ترمز
شکل ظاهری:پدال ترمز پایین می آید و گیرایی ترمز کم می شود.
علت ایجاد:آسیب دیدن و صدمه دیدن صفحه دیافراگم داخل بوستر یا شیلنگ خلاء
تاثیر:ترمزگیری دچار مشکل می شود.
راه حل:تعویض بوستر یا تعمیر قطعات آسیب دیده شامل شلنگ خلاء یا صفحه دیافراگم
28-آسیب دیدن شیم لنت (شیم، صفحه فلزی عایق صوتی پشت لنت ترمز می باشد)
شکل ظاهری:خم شدن یا از بین رفتن شیم لنت
علت ایجاد:نصب ناصحیح لنت ترمز که به صفحه شیم آسیب می رساند / ضربه شدید به لنت ترمز
تاثیر:ایجاد صدای ناهنجار و انتقال دادن لرزش به اتاق خودرو
راه حل:تعویض و یا نصب شیم در پشت لنت ترمزهای فاقد شیم
29-آسیب دیدن کالیپر
شکل ظاهری:نشت روغن ترمز از پیستون های کالیپر / عمل نکردن و تغییر شکل ظاهری یا صدمه دیدن لوازم چرخ در پیستون های کالیپر
علت ایجاد:گیرپاژ کردن بوش یا خوردگی و دوپهن شدن بوش های کالیپر و نشت روغن از پیستون
تاثیر:اشکال در عمل ترمزگیری شامل کشیدگی خودرو به یک سمت در ترمزگیری / درگیر ماندن ترمز پس از رها شدن پدال ترمز در زمان حرکت خودرو و گرم شدن بیش از حد رینگ و دیسک ترمز
راه حل:تعویض کالیپر ترمز
دیدگاه خود را بنویسید