زمان های قدیم که فقط پیکان ، رنو پنج ، دوو ، نیسان پاترول ، هیلمن ، گالانت ، تویوتا ، بنزهای قدیمی رو داشتیم مشتری میرفت مغازه لوازم یدکی میگفت شمع میخوام. کلا دو مدل شمع معمولی کاربراتوی یا انژکتوری بود که مغازه دار به همشون میداد. حتی همین الان هم از نظر سایز آچار و رزوه پنج ، شش مدل شمع داریم مثلا پایه کوتاه ، پایه بلند ،یورو چهار و ..... اما شرکت های بزرگ برای هر کدوم از این سایز ها بیش از پنجاه شصت مدل کد دارن، دیگه برای خودروهای مدرن فقط سایز آچار شمع یا طول رزوه مهم نیست، مباحث جدیدی مثله درجه حرارتی ، گپ شمع ، مقاومت و جنس الکترود مطرح شده. هر ماشینی کد شمع خاص خودش رو داره،مثلا همین تالیسمان چون توربو هست حتما باید شمعش سرد باشه. از طرفی برای اینکه بفهمیم هر کد شمع چه ویژگی هایی داره باید اون رو بتونیم بخونیم، تو ویدئو زیر ما شما رو با کدخوانی شمع آشنا میکنیم.