تسمه تایم ریو پاورگریپ (137 دنده)
5567XS
تسمه تایم چیست؟
وظیفه تسمه تایم به حرکت درآوردن میل بادامک، پمپ های تزریق، شفت های متعادل کننده و سایر اجزای جانبی می باشد و کیفیت بالای تسمه تایم پاورگریپ ریو انتقال همزمان نیرو با تناسب مثبت در موتور خودرو را گارانتی می کند.
این نوع تسمه ها بر حسب مورد استفاده آنها با گام های متفاوت و پروفیل دندانه های مختلف و جنس های متنوع تولید می گردند. که وظیفه هماهنگ کردن حرکت میل لنگ با میل سوپاپ را دارد. تسمه تایم نیرو را از دنده تایمینگ سر میل لنگ گرفته و به دنده تایمینگ میل سوپاپ انتقال می دهد و در نتیجه فرآیند احتراق دقیق را در موتور کنترل می کند بناراین عملکرد آن بسیار مهم است زیرا، اگر میل بادامک و میل لنگ به طور همزمان کار نکنند، موتور کار نخواهد کرد. در بدترین حالت، سوپاپ ها و پیستون ها می توانند با سرعت کامل با یکدیگر در موتور برخورد کنند و این باعث خرابی موتور می شود!
تسمه تایم ریو Powergrip به طور کلی شامل موارد زیر است:
1-پارچه پلی آمید، گاهی اوقات نیز روی پشتیبان تسمه.
2-لاستیک مصنوعی، گاهی اوقات با الیاف تقویت شده.
جنس لاستیک به کار رفته در تسمه های تایم خودرو بسته به قیمت و نیاز مشتری و نوع موتور به دو نوع کلی زیر می باشد:
-تسمه تایم با جنس CR
-تسمه تایم با جنس HNBR
3-عضو کششی ساخته شده از الیاف شیشه
پارچه پلی آمید با کیفیت بالا و لاستیک مصنوعی HNBR (لاستیک نیتریل بوتادین هیدروژنه) تسمه تایم Continental را بسیار بادوام و در برابر دماهای شدید مقاوم کرده است. عضو کششی فایبرگلس استحکام کششی مطلوب را تضمین می کند. اعضای کششی در جهات مخالف (در خلاف جهت عقربههای ساعت/جهت عقربههای ساعت) پیچیده شدهاند که این امر تضمین میکند که تسمه نمیتواند از شکل خارج شود.
این محصول به مدت 18 ماه و حداکثر تا 70هزار کیلومتر تحت پوشش بیمه مسئولیت شرکت بیمه کارآفرین قرار دارد.
به منظور اطمینان از اصالت کالا و اطلاع از تاریخ گارانتی پس از خرید و قبل از نصب، لطفا شماره اطمینان را به سامانه 10007071 ارسال و پس از آن به نصب محصول اقدام فرمائید. در مورد کالاهای دارای برچسب بیمه و شماره سریال که دارای خدمات گارانتی می باشند، پس از ارسال شماره اطمینان و شماره سریال طبق پاسخ های دریافتی مراحل ثبت را دنبال نموده و حتما کد رهگیری نهایی را دریافت و به همراه این کارت تا پایان مدت گارانتی نزد خود حفظ فرمایید.
فاصله تعویض:
تسمه های تایم در معرض کهنگی و فرسودگی هستند. بنابراین آن ها باید به طور منظم برررسی و جایگزین شوند. فواصل بررسی و تعویض همیشه توسط سازنده خودرو مشخص شده و باید رعایت شود.
به طور میانگین تسمه های اورجینال کارکردی بین 50 تا 70 هزار کیلومتر دارند و اکیدا توصیه میشود در این بازه (هرچه زودتر ، بهتر) تعویض گردد. پارگی تسمه تایم میتواند صدمات بسیار پر هزینه ای به موتور وارد میکند.
نگهداری تسمه پلمپ:
تسمه تایم ریو باید در جای خشک، عاری از گرد و غبار و خنک(در دمای ایده آل 15 تا 25 درجه سانتیگراد) نگهداری شود ، در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد و و از تماس با تمام مایعات (روغن، آب و...)جلوگیری شود.
کارتیز بعنوان مرکز فروش تخصصی لوازم یدکی همواره سعی در رعایت این نکات مهم انبارداری است.
پس از خرید تسمه تایم را تا زمان استفاده در بسته بندی اصلی خود قرار دهید.
تسمه های تایم ریو نباید چین خورده شوند زیرا این امر باعث می شود که اعضای کششی فایبرگلس در داخل تسمه شکسته شوند و ظرفیت حمل بار تسمه دیگر تضمین نمی شود و ممکن است پاره شود.
هنگام تعویض تسمه تایم، باید قرقره کشش و هرزگردها و احتمالاً پمپ آب را نیز برای احتیاط عوض کنید. Powergrip کیت های کامل تسمه تایم را برای این منظور ارائه می دهد.
وقتی تسمه تایم پاره شود چه اتفاقی رخ می دهد؟
در بهترین حالت وقتی تسمه تایم پاره می شود موتور به سادگی از کار می افتد. زیرا دیگر ارتباطی بین میل بادامک و میل لنگ وجود نخواهد داشت. این همان چیزی است که در یک موتور بدون تداخل رخ خواهد داد. تاثیر کلی پارگی تسمه به نوع موتوری که بر روی خودرو شما نصب است بستگی دارد.
موتور ها یا تداخلی هستند یا بدون تداخل. موتورهای تداخلی معمولا کمی تراکم بیشتری ایجاد می کنند و قدرت بیشتری را ارائه می دهند. موتورهای کوچکتر به این دلیل معمولا از نوع تداخلی هستند. در این مدل سوپاپ های مقداری بیشتر از موتورهای بدون تداخل به درون سیلندرها کشیده می شوند. در این نوع موتور اگر سیستم به درستی زمان بندی نشده باشد در زمانی که پیستون به مت بالا حرکت می کند ممکن اسست سوپاپ از مسیر خارج نشود. هنگامی که تسمه تایم در یک موتور تداخلی پاره می شود ممکن است یک یا چند سوپاپ در موقعیت باز گیر کنند. در این هنگام پیستون ها با قدرت به سمت بالا حرکت می کنند و با سوپاپ های باز برخورد می کنند در بهترین حالت در این زمان در موتور تعدادی سوپاپ شکسته و پیستون های آسیب دیده باقی خواهد ماند. در بدترین حالت سوپاپ ها و میله ها می توانند از پوشش موتور عبور کنند. حتی در بعضی مواقع دیده شده است که اگر میل لنگ در این شرایط بپیچد یا بشکند پیستون ها از طریق تشتک های روغن به یکدیگر برخورد می کنند و در این زمان است که موتور خراب می شود.
اما اگر شما موتور بدون تداخل دارید نیز به این معنا نیست که می توانید تسمه تایم را نادیده بگیرید. در این حالت نیز در صورت پاره شدن تسمه تایم با تعمیرات گران قیمت مواجه خواهید شد.
برای بررسی تسمه تایم معمولا به یک تعمیرکار حرفه ای نیاز است زیرا اکثرا تسمه تایم در زیر کاور محافظت می شود که برداشتن آن برای افراد تازه کار ، کار آسانی نیست. دسترسی به تسمه تایم مستلزم برداشتن اجزای بسیاری از موتور است.
اگر در تسمه تایم هرگونه نشانه ای از ترک یا فرسودگی دندانه ها مشاهده شد حتما باید فورا تسمه تایم را تعویض کرد. اگر تسمه شروع به کشش کرده است یا روی آن با روغن پوشیده شده است نیز توصیه می شود فورا آن را تعویض کنید.
همچنین اگر ماشین دسته دومی را خریداری کرده اید و از آخرین زمان تعویض تسمه تایم آن اطلاعی ندارید نیاز است که حتما تسمه تایم آن را در اسرع وقت بازرسی کنید.
در صورت نیاز به تعویض کامل کیت می توانید کیت کامل تسمه تایم را از اینجا خرید نمایید.